מיומנויות יסוד בטיפול בכדור

הטיפול באמצעות כדורי-משחק הוא אינדיבידואלי בהתאם לשלבי התפתחותו והבעיות המיוחדות של הילד ומתחלק  לשני תחומים : מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה.

א.מוטוריקה עדינה

מוטוריקה עדינה- משחק עם האצבעות, תחושה, הכרת אברי הגוף, חיזוק שרירי האצבעות. בגיל הינקות לומד הילד להכיר את איברי גופו השונים ע"י מישוש, מגע וראייה.
הכדור משמש כלי לפיתוח מיומנות זו באמצעות המגע בכדור באברי הגוף השונים: הן ע"י גורם חיצוני (המאמן , הורה) והן ע"י הילד עצמו. המגע הנעים והרך עם סוגי הכדורים השונים מסייע בלמידת מיומנות זו בצורה המיטבית. 

 

לא מעט ילדים נולדים עם חולשה בפלג גוף העליון הכולל: כתפיים חלשות, ידיים ושרירי אצבעות חלשים – עובדה המקשה על הילדים לבצע מיומנויות יסוד בצורה תקינה ומקשה על הילדים בבצוע מיומנויות אחרות לדוגמא: חולשה באצבעות מקשה על כתיבה או אחיזת העיפרון בצורה תקינה.
כדור טיפולי יחזק את שרירי אצבעות הידיים ויגביר את התחושה .עבודה על תחושה ושרירי האצבעות תחזק על הדרך את שרירי הכתפיים ותייצב את הגוף.
 

מוטוריקה גסה

ב. מוטוריקה גסה–גלגול, זריקה, תפיסה, בעיטה, נגיחה, מקצבים וזמן, התמצאות במרחב, שיווי משקל, כוח , וויסות כוח, דיוק, חמקנות, קואורדינציה, שיווי משקל, חיזוק חגורת כתפיים.

מוטוריקה גסה היא פועל יוצא של מספר אלמנטים, והצלחת אחד מהם עשויה לגרום להצלחה באחר. כל מיומנויות המסירה, בעיטה, תפיסה, גלגול נגיחה מתבססים על מיומנויות תיאום עין יד-רגל. בנוסף מצטרף נושא התזמון ואנחנו מקבלים שילוב מושלם של כל המיומנויות יחד וכל אחת לחוד.       

                                                

מסירה, גלגול ותפיסת כדור מתבססים על פלג גוף עליון אשר חייב לבצע את המיומנות במהירות ובדיוק רב ומבוסס על קינסטזיה ( תחושה של מנח ותנועה) מיומנויות אלו יש להתחיל ללמד עם כדורים בינוניים אך קלים ( כדור ספוג ) וזה בכדי שתחושת ההצלחה תאפשר לשדרג את המיומנות.                                             

ככל שהילד נמצא ברמה גבוהה יותר ניתן להשתמש בכדור קטן יותר.

בעיטה היא מיומנות שמחייבת איזון, שליטה בגוף ושיווי משקל – ברגע שרגל אחת מורמת לאוויר , פלג הגוף הנמצא על הקרקע חייב לייצב אותנו כדי שנוכל לבעוט, להחזיק את הכדור, למסור , למעשה הכדור מקבל משמעות כפולה –ניתן להשתמש בו בשביל לייצב את הגוף ולאזנו ואז ניתן לבעוט בכדור בהצלחה – כאשר הצלחה נמדדת ע"י דיוק הבעיטה מצד אחד, וויסות הכוח מהצד השני.

כפי שראינו במיומנויות אלו – קיים שילוב מגוון בשימושי הכדור, וככל שנקדים לשפר,לעצב וללמד את הילד את מיומנויות אלו כך איכות התנועה והביטחון העצמי של הילד ישתפרו.

קואורדינציה משמעה תיאום ושיתוף פעולה – ויסות של אלמנטים שונים לכדי פעולה משולבת והרמונית אחת, או תיאום בין חלקים שונים של מנגנון כלשהו לצורך השגת מטרה משותפת ביעילות מרבית.בהקשר של תנועת הגוף, קואורדינציה מושגת על ידי תיאום עצבי-שרירי – תיאום בין החושים לבין פעולה שרירית מתוכננת ( ויקפדיה). דוגמה לקואורדינציה היא תיאום עין-יד, למשל בעת חבטה בכדור במחבט בייסבול, נדרש תיאום בין העין הרואה את הכדור לבין היד האוחזת במחבט.                                                                                                       

 

הקואורדינציה באה לידי ביטוי במספר יכולות:                                                                                     

* יכולת השילוב של מספר תנועות פשוטות לתנועה מורכבת.                              

*שיווי משקל – שמירה על מרכז הכובד המשתנה ביחס לתנועות הגוף במרחב.       

*עיתוי תזמון תנועתי (דיוק או כושר תנועתי) - היכולת לבקר ולשלוט על ביצוע התנועות לעבר גורם חיצוני. ( ויקיפדיה ).

 

היכולת של ילד לבצע כל סוג ופעולה הקשור לכדור מתבססת על קואורדינציה. ככל שהילד קואורדינטיבי יותר, כך היכולת שלו ללמוד תנועות בסיסיות בכלל ומורכבות בפרט תגדל, אבל גם אלו שהתיאום בין מספר פעולות מקשה עליהם, יוכלו להשתפר ולהתקדם בקצב אישי שונה, במידה ויעבדו איתם על המיומנויות בהדרגה באמצעות חלוקה לשלבים .

כל מיומנות כדור הכוללת מספר תיאומים יכולה להתבצע בשלבים ובהדרגה עד לביצוע מוצלח של המשימה.                                          

 

העיקרון הוא: "מן הפרט אל השלם" – לדוגמא: בכדור סל – צעד וחצי הוא מיומנות מורכבת הדורשת שילוב בין כדרור, ביצוע שני צעדים וזריקה לסל.                                          

בכדי שהילד יוכל לבצע את המשימה ניתן לפרקה למספר שלבים:                                                     

 

  1. לימוד הזריקה לסל עם הקרש.                                                                          

  2. לימוד שני הצעדים באמצעות חישוקים.                                                                       

  3. הוספת כדרור במקום +שילוב תפיסת הכדור עם הצעד הראשון ובצוע השלבים הקודמים.

  4. הוספת כדרור נוסף אבל הפעם בתנועה ובצוע השלבים הקודמים. ה.ביצוע המיומנות בשלמותה.

חגורת כתפיים חלשה היא היסוד לכל הקשיים במיומנויות הבסיסיות הקשורות לכדור ואלו שהן פועל יוצא שלהן.חגורת כתפיים חלשה תגרום לילד לשבת בצורה לא תקינה.גופו שמוט לפנים ואין באפשרותו לשבת כך לאורך זמן – באמצעות משחקי כדור טיפוליים ניתן לחזק ולשפר את היציבה של הילד, לחזק את חגורת הכתפיים ולאפשר לילד להרגיש נוחות בזמן הישיבה.כמו כן, כשחגורת הכתפיים חלשה הזריקה אינה חזקה דיה .קשה לקלוע לסל ובעיקר, הילד חווה תחושת כשלון המערערת את בטחונו.

הכדור והתרגול באמצעותו יכולים להקל על הילד בביצוע משימות ולחזק את נקודות התורפה שלו ( חגורת כתפיים חלשה ).

חמקנות והתמצאות במרחב הם אלמנטים שעשויים לשמש אותנו ביום יום בכל פעולות שאנו מבצעים.היכולת שלנו לשלוט בגופנו ולכוונו למקומות הרצויים הוא הביטוי הטוב ביותר לשליטה שלנו על גופנו ומעלה את הביטחון עצמי ודימוי גבוהים.

בכל משחקי הכדור הקבוצתיים השונים (מחניים, פיגוזים, חיי שרה, כדורסל, כדורגל וכדומה ), אנו חייבים לשלוט בגופנו. השימוש בכדור והלימוד של אברי הגוף באמצעותו ישפרו את ההתמצאות שלנו במרחב ואת היכולת שלנו לשלוט בגופינו.

דיוק וויסות כח הם למעשה שני אלמנטים הקשורים זה לזה – בכדי שנוכל לדייק במסירה, עלינו לווסת את עצמת כוחנו בהתאם למרחק המסירה .

אם הילד צריך למסור את הכדור רחוק הוא חייב להשתמש ביותר כח ואם הוא צריך להעביר את הכדור קרוב יותר, עליו להשתמש בפחות כח.

יתר על כן, כדי שנדייק עלינו לדעת להשתמש בחלקים שונים של אברי גופנו, לדוגמא: כדי לדייק בבעיטה עלינו להשתמש בחלק הפנימי של הרגל ולא בשפיץ הנעל.

*כל הטיפולים הקטנים והשיטות הלימוד הייחודיות יגרמו לילד לבצע את המיומנות בצורה טובה יותר ומדויקת יותר.

לסיכום:

אנו רואים שלכדורים השונים יש פוטנציאל אדיר במתן פתרונות לשיפור הביצועים של הילדים, בחיים בכלל ובספורט בפרט, וככל שנקדים להשתמש בכדורים וככל שנכיר במציאות כי הילדים שונים אחד מהשני ועליהם לעבוד בצורה שונה על מיומנויות יסוד , כך ייטב לילד וכך ייקל עליו בהמשך דרכו.                             

התרגול עם כדורים שונים הוא הפתרון הטוב ביותר לשפר, לקדם ולעצב את יכולותיו המגוונות של הילד.

הערך הסגולי של אימון עם כדורים שהוא יכול להיות מותאם גם לילדים מצטיינים וגם לילדים הסובלים מקשיים ולקויות.