חוג משחקי כדור

משחקי הכדור השונים נחלקים לשלושה:

• משחקי כדור לצורך לימוד מיומנויות בסיסיות: גלגול, זריקה, מסירה, בעיטה, תפיסה ועוד.

• משחקי כדור אחד על אחד – לצורך הנאה ותחרות .

• משחקי כדור קבוצתיים –מחניים, כדורגל, כדורסל, כדורעף, כדוריד, הוקי וכו' .

 

שימושיו השונים של הכדור מאפשרים לו לבוא לידי ביטויי בשלושה מישורים:     

  1. אינדיבידואלי.

  2. קבוצתי.

  3. אינדיבידואלי וקבוצתי.

א. אינדיבידואלי - היכולות האינדיבידואליות השונות של הילדים השונים, מבדילות, ללא צל של ספק, ברמת ביצוע שונה של הילדים : טובים, בינוניים וחלשים.  כל ילד נושא מטען גנטי שונה, יכולות נרכשות אחרות ומוטיבציה ייחודית המאפשרות לו להתקדם בחייו.

רבים הילדים המתקשים בביצוע מיומנויות יסוד בכדור ולכך השפעה על השתלבותם במשחקי-כדור  עם ילדים אחרים.  לכן ככל שנקדים לתרגל אותם בכישורים אלו ונלמדם כבר בראשית דרכם את יסודות משחקי הכדור השונים הם יחוו תחושת הצלחה ספוק והנאה ובעתיד תהיה דרכם נוחה וחלקה יותר.

היכולות השונות כגון: מסירה, תפיסה, זריקה, גלגול אלו מיומנויות יסוד שמתפתחות עם הגיל עקב התחזקות השרירים, עלייה בגובה התחזקות ושיפור הטכניקה. ככל שהילדים יקדימו לבצע את המיומנות בצורה נכונה, היא תתפתח למיומנות איכותית בעתיד. מיומנויות אלו הן אבני היסוד ואבני הדרך של הילדים להמשך דרכם גם בתחום האישי ובפרט בתחום החברתי.

ב. קבוצתי – משחקי הכדור השונים, הן התחרותיים והן העממיים (למטרות הנאה), יוצרים בקרב הילדים את תחושת השייכות וההשתייכות לקבוצה. היכולת לשתף פעולה עם חברים נוספים במסגרת  משחק קבוצתי היא ביטוי למעמד חברתי בינוני גבוה ומעלה ומצביע על ביטחון עצמי מעל הממוצע, ומאפשרת לילד להיות בטוח ביכולותיו המגוונות להתמודד בשיתוף עם חברי קבוצתו מול כל היריב.         

המשחק הקבוצתי הוא ללא צל של ספק, הביטוי הגדול ביותר ליכולתו של הילד לקבל על עצמו חוקים וכללים, ולשתף פעולה עם חבריו בהצלחה.

בקבוצה יש שלוש רמות יכולת של המשתתפים: הטובים, הבינוניים והחלשים, כאשר -מן הסתם- אותם הילדים ששולטים במיומנויות השונות בכדור בצורה הטובה ביותר יבלטו במשחק ויהיו פחות קבוצתיים ויותר אנוכיים משאר חברי הקבוצה והם אלו שימשכו את מרבית תשומת הלב.

משחק הכדור הקבוצתי מקרב את הילד או השחקן להיבטים חברתיים כגון: שיתוף פעולה, עמידה בחוקים, לנצח בכבוד להפסיד בכבוד, לחוש השתייכות לקבוצה, להכיל  ולמתן את רמת התסכול במשחק, להשקיע בשיפור איכות המיומנויות הנדרשות למשחק כדי להגדיל את התרומה לקבוצה ולמשחק הקבוצתי. אני מאמין, למעשה אני בטוח, כי החדרת העקרונות אותם מניתי, דרך אימון והדרכת ילדים לטול חלק במשחק קבוצתי תתרום לילד גם במישור החברתי. הוא יבצע העתקה מתחום המשחק אל החיים.

ג. אינדיבידואלי וקבוצתי - השילוב המושלם בין הידע והיכולת למסור, לזרוק, לבעוט וכו' לבין היכולת להתמודד כקבוצה הוא המתכון המושלם להצלחה המביאה שמחה אושר. גם ילד שרמת המיומנות שלו בינונית, אך הוא מסוגל להיות שחקן לגיטימי בקבוצתו, ומסוגל לבצע את מטלות המשחק הנדרשות לקיום משחק הכדור ייהנה  מהמשחק וירגיש מאושר מהיותו חלק מהקבוצה.

במרכז Teamsorli  של תומר קרני בתל אביב נפתח חוג משחקי כדור להעצמה רגשית המפתח מיומנויות חברתיות ומיומנויות מוטוריות באמצעות כדורי משחק.

החוג משלב בין הנאה וכיף תוך מתן דגש על חיזוק הביטחון העצמי, שיכלול מיומנויות חברתיות, תכנון התנועה ושיפור הקורדינאציה, לימוד מיומנויות יסוד להתמצאות במרחב, הקנייה והטמעת יציבה נכונה.

חוג Teamsorli הינו חוג משחקי כדור להעצמה רגשית המפתח מיומנויות חברתיות ומיומנויות מוטוריות באמצעות כדורי משחק.

החוג משלב בין הנאה וכיף תוך מתן דגש על חיזוק הביטחון העצמי, שיכלול מיומנויות חברתיות, תכנון התנועה ושיפור הקואורדינציה, לימוד מיומנויות יסוד להתמצאות במרחב, הקנייה והטמעת יציבה נכונה.

 

בעת המשחק הקבוצתי בכדור יש לילד הזדמנות להתמודד עם מצבי קונפליקט, לגלות יכולת אמפתיה בסיסית, יכולת משחק ושיתוף פעולה עם אחרים, הבנה של חוקי המשחק, תחרות בונה, המתנה בתור,  מציאת פתרון לדילמות חברתיות מבלי לפנות כל הזמן לעזרת מבוגר אחראי, התחשבות בזולת, יכולת לציות לחוקים ולפתח דפוסי מנהיגות.