חשיבות הכדור בחיי היום יום

הכדור השתלט על חיינו בשנים האחרונות: אם בשיעורי ספורט, או בחוגים אחר הצהריים או משחקים במגרשים, בפארקים בשעות הפנאי, אם בתחרויות שונות 

(דוגמת סטריט בול-כדורסל רחוב) שמאפשרת לכל מי שרוצה להשתתף.         

למעשה , בלי שנשים לב, מספר גדל של ילדים  נוטה לבצע פעילות גופנית באמצעות כדורים. כל ילד מתחבר לפעילות אחרת עם הכדור, עובדה שמגדילה ומעצימה את חשיבותו של הכדור בחיי היום יום.

חשיבותו של הכדור באה לידי ביטוי במספר תחומים:                                                   

א. אספקט חברתי – ככל שאתה פעיל יותר ומוכן לשחק ביותר משחקים ( כדורגל, כדורסל, טניס ) כמות החברים שלך תגדל ומן הסתם תהיה מקובל יותר.הצלחה של הילד במשחקי כדור מעלה את רמת המקובלות בעיקר בקרב הגילאים הצעירים.    

כל ילד רוצה להראות שהוא הטוב ביותר – אפיון התפתחותי שבא לידי ביטוי כבר מגיל ינקות- ולכן היכולת שלו במשחקי כדור מבטאת את מעמדו החברתי.

ב. בטחון עצמי ודימוי עצמי – רבים הילדים בבתי ספר ואף בגנים שחוששים ללכת לבית הספר/גן שמא יצטרכו לבטא את יכולתם הנמוכה במשחקי כדור.          

החשש מוביל אותם לחפש חלופות אחרות במסגרת ההפסקות – עובדה שמבודדת אותם מהכלל ופוגעת בביטחון העצמי וכפועל יוצא ישנה פגיעה בדימוי העצמי שלהם.

בעבודתי הרבה עם ילדים, אני חש שילדים נמנעים מלבצע בפני מטלות מסוימות עם כדורים.  מייד אחרי שהם חווים הצלחה הם בשלים לנסות ביצועים קצת יותר מורכבים. אותם ילדים, חשים כשלון באי שיתופם במשחקי הכדור וכפועל יוצא את דחיקתם  אל קצה חברת הילדים.

ילד שיזכה לתשומת לב אישית ויוכל לבטא את יכולותיו הנמוכות בפני אדם חיצוני-לא ביקורתי , ויקבל ממנו חיזוקים חיוביים על ניסיונותיו ועל הצלחתו החלקית, ירגיש באופן מיידי שביטחונו העצמי עולה ויהיה מוכן להשקיע יותר בקידומו העצמי ויעריך את עצמו ואף ירגיש בטוח יותר בסביבת חבריו.

ג. התגברות על מכשולים רגשיים ונפשיים – רבים המקרים בהם ילד מתקשה להתמודד עם קשיים בחייו.אישיותו של הילד נבנית דרך ניסוי ותהיה מחד גיסא ומהכוונת ההורים מאידך גיסא.במקרים רבים, ההורים המהווים דמות מרכזית בעיצוב אישיותו של הילד מתקשים להתמודד עם דילמות ובעיות ואי לכך מתקשים לסייע לילד לבחור בדרך הנכונה.אי לכך, ילדים בכל הגילאים מדחיקים ומפנימים בעיות רגשיות ונפשיות שעשויות להתפרץ בכל רגע.                                                           

ישנם ילדים הסובלים מבעיות של קשב וריכוז ולא תמיד מקבלים את הטיפול הנכון עובדה שיוצרת גם אצלם את מפח הנפש הרגשי.כמו כן,ישנם ילדים שסוחבים עימם משקעים רגשיים מהעבר שלא נפתרו ולכן מוצאים את עצמם כ"אאוטסיידרים" בחברה בה הם נמצאים.

השימוש במגוון רחב של כדורים המאפשר לכל ילד לחוות הצלחה בדרך שלו, ולהתחבר לכדור שונה ואחר, ובד בבד להיות חלק מקבוצה מתפקדת מאפשר לכל ילד לקבל פידבקים חיוביים מהחברה הקטנה בה הוא נמצא ועשויי ללא ספק לרומם את רוחו של הילד, לשפר את בטחונו ודימויו העצמי ולהתגבר על מעט מן המכשולים הרגשיים והנפשיים אותן הוא עבר \ עובר.                                                                 

מכיוון שהכדור הוא אובייקט ידידותי שאינו מאיים,ובאמצעותו ניתן לרומם את רוחו של  הילד ואת בטחונו, ניתן לחשוף דרך השימוש בו דפוסי התנהגות סמויים החוסמים את נפשו של הילד, ולכוון אותו לאפיקים חיוביים שישפרו את מצבו הנפשי והרגשי.

ד. רכישת מיומנויות מוטוריות בסיסיות– הכדור הוא כלי מצוין לרכישת מיומנויות מוטוריות בסיסיות בכל שלבי ההתפתחות .

דילוג או אי רכישת חלק מהמיומנויות המוטוריות השונות עלול לגרום לבעיות בהתפתחות או לאי בצוע משימות מוטוריות אחרות בעתיד דוגמא: ילד הסובל מחולשה בחגורת כתפיים בעתיד יתקשה לבצע משימות של זריקה ותפיסת כדור.                    

חיזוק חגורת הכתפיים  באמצעות כדורים יוכל לשפר ולקדם את מיומנויות הזריקה והתפיסה.

מיומנות יסוד הנרכשות ע"י שימוש בכדור מתחלקות לשניים:                     

  1. מיומנויות אישיות - תחושה של אברי הגוף, גלגול, זריקה, תפיסה, חיזוק אצבעות היד, בעיטה, נגיחה, מסירה, שיווי משקל, איזון הגוף, תיאום עין יד, תיאום רגל יד, התמצאות במרחב, התחמקות.                                                                 

  2. מיומנויות קבוצתיות – שיתוף פעולה, תיאום, משחק קבוצתי, לדעת להפסיד ולנצח בדרך מכובדת, לפעול במסגרת חוקים מוכתבים.

 

ה. לימוד מושגי יסוד:

מושגי מרחב: כיוונים (קרוב- רחוק, למעלה- למטה; מושגי גודל (גדול מ, קטן מ, בינוני: בין לבין); מושגי זמן (זכירת רצף מאורעות); מושגי כמות (מעט- הרבה, לפני- אחרי); תפיסה חזותית; מושגי מיקום (קדימה\אחורה, ימין, שמאל ):מושגי כוח ( רך, קשה, חזק, חלש ): הפרדה בין יחיד לרבים ( טור, שורה, זוגות, שלשות ). בכל גיל וגיל הילד נתקל במושגי מרחב שלא תמיד מובנים לו.        

                     

לשיטתי באמצעות הכדור ניתן להסביר וללמד את הילד תוך משחק את כל אותם מושגי המרחב המופיעים למעלה שעתידים לסייע לילד בהמשך ללמוד את משחקי הכדור מורכבים יותר ולהיות חלק אינטגראלי מהכלל מחד גיסא ומאידך גיסא להשביח את היכולות הללו לחיי היומיום.    

                                                           

ילדים רבים , לא שולטים במושגי היסוד הבסיסיים וככל שהם גדלים אי השליטה במושגים אלו הולך וגדל.התרגול באמצעות הכדורים מספק לילדים מענה מוחשי וברור לכל מושגי המרחב השונים.

ו. התפתחות קוגניטיבית :
התפתחות קוגניטיבית היא העלייה ביכולתו של האדם לחשוב, לשקול, להבין ולפתור בעיות בכפוף לעלייה בגיל.

תחום זה שייך לפסיכולוגיה התפתחותית והקוגניטיבית התופעות הנכללות במושג הכרה הן, בין השאר: חשיבה, תפיסה, הבנה, למידה, קשב, זיכרון, יצירתיות, ייצוג ידע, הסקת מסקנות, קבלת החלטות ופתרון בעיות. (ויקיפדיה ).

קיימות ארבע עשר יכולות ליבה, אותן יכולות קוגניטיביות שע"י אימון מנטלי עשויות להתפתח בצורה תקינה אצל כל ילד וילד.                                                            

אני בחרתי את אותן יכולות שניתן ללמדן ולשפרן ע"י שימוש בכדור משחק:

  1. חלוקת קשב – divided attention - ביצוע של יותר ממשימה אחת בו זמנית ובהצלחה, כאשר אתה קשוב ליותר ממידע מודיעיני אחד או יותר.לדוגמא: בזמן ביצוע כדרור אני מבקש מהילד להרים רגל.                                                                                                

  2. קשר עין – eye-hand cordinition - תיאום בין העין ליד – כאשר במיומנות זו אנו נדרשים להזיז את ידינו לפי גירויים ותמריצים ויזואליים .לדוגמא: כדרור בתנועה, הקפצת כדור על הרגל, חבטת בייסבול.                                                            

  3. עכבה ( אינהיביציה ) – inhibition - היכולת להתעלם מגירויים לא רלוונטיים בעוד אנו מבצעים משימה כלשהי.העכבה דורשת מאיתנו לעצור או לשנות פעולה, התנהגות, או תגובה כשזאת לא רצויה.לדוגמא: כל פעולה שמבצעים עם כדור הן בפן הלימודי והן בפן התחרותי דורשת להתעלם מגירויים לא רלוונטיים – גלגול, מסירה, בעיטה, זריקה, תפיסה.                                                                                       

  4. תפיסה מרחבית – spatial perception - יכולת שמעריכה כיצד דברים מסודרים במרחב, וחוקרת את הקשר ביניהם בסביבה נתונה: לדוגמא: לימוד משחק ותחימת שטח למשחק – הילד לומד שעליו לשחק במגבלת המגרש וכך לומד להתמצא במרחב.לימוד בעיטה והגבלת הילד לפגיעה בקונוסים.                                                       

  5. תפיסה ויזואלית – visual perception – יכולת המשלבת ראייה ומאפשרת לנו לקבל ולנתח מידע אודות הסביבה אותה אנו רואים.לדוגמא: השימוש בכדורים שונים ( גודל, צבע, צורה, משקל ) בכדי ללמוד מיומנויות שונות עשויה לשרת את התפיסה החזותית.                                                                                                        

  6. סקירה ויזואלית – visual scanning – המהירות והיעילות בה אנו מוצאים בצורה פעילה מידע רלוונטי בסביבה המקיפה אותנו.

דוגמא: בכל משחקי הכדור – כל הילדים חייבים לסקור את השטח במהירות לפני שהם בועטים, מוסרים זורקים.ניתן לשפר מיומנות זו ע"י משחקי כדור שונים – בהתחלה 1*1 – הילד לומד להתמודד מהר מול שחקן אחד ולאחר מכן בקבוצה.

סכום

*כפי שאנו רואים, באמצעות הכדור, שימושיו והמשחקים בו, כבר בגיל צעיר , ניתן לשפר ולקדם את ההתפתחות הקוגניטיבית של כל ילד וילד.

*הסינכרון ביו האימון המנטלי לבין האימון האישי בכדור מסייע להתפתח תקינה וטובה של הילד .

*השימוש בכדור עשויי לסייע לאנשי מקצוע רבים, בתחומים שונים לשפר ולבצע את תפקודם בצורה הטובה ביותר.

*ככל שהילד ירכוש מיומנויות אלו מהר יותר כך ייטב לו – היכולות המוטוריות שלו ישתפרו הן מבחינת המוטוריקה העדינה והן מבחינת המוטוריקה הגסה.

*למעשה יש קשר ישיר בין ארבעת התחומים שמניתי בראשית המאמר, וכל תחום תלוי בשני .

הצלחה באחד תאפשר הצלחה באספקט הנוסף – עובדה שתביא את הילד להתפתחות מוטורית תקינה שתובילו לדינמיקה חברתית טובה ולהרגשה בטוחה בקרב חבריו.

כל הזכויות שמורות לתומר קרני 2012  (c)

נבנה ע"י ברק רוט

  • White YouTube Icon
  • w-facebook
  • w-googleplus

שמרו על קשר

לפרטים ולהרשמה

פרטי התקשרות

כתובת: ארלוזרוב 49, פתח תקווה

טל': 054-231-2512

הירשמו לקבלת עדכונים והטבות

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now